Dziś chciałabym opowiedzieć o trzydniowym mini kursie w formie webinaru, który został zorganizowany przez Weronikę z Planety Języków. Co jakiś czas poza płatnym kursem i lekcjami proponuję Ona darmowe, krótkie szkolenia dla zainteresowanych. Miałam więc przyjemność być na takowym między 10., a 12. września. Codziennie rano o 8. dostawaliśmy maila z materiałami na dany dzień. Mieliśmy zatem aż 12 godzin na przeczytanie krótkiej notatki co dziś będzie. Webinar odbywał się natomiast o 20.
Pierwszego dnia mówiliśmy o motywacji. Po długim wstępie (trochę za długim) szybko doszliśmy do zasadniczego tematu spotkania. I zaskoczona byłam konkluzją. Weronika przedstawiła motywację z innej strony niż robi to większość nauczycieli. Ważne było bowiem dotarcie do wnętrza zagadnienia i jego prawdziwego, pierwotnego podłoża.
Innym zaskakującym aspektem było pytanie:" Skąd się bierze motywacja do NIE uczenia się". Dla mnie to kluczowe pytanie w wielu kontekstach naszego życia. Odkrywcze i polecam o tym pomyśleć.
Drugiego dnia webinaru omawialiśmy trzy sposobów radzenia sobie z nauką. Pierwszy sposób na słówka, drugi na gramatykę i trzeci o słuchaniu w języku obcym.
Nauka słówek to szeroki temat. Metodę tworzenia zdań zna jednak wiele osób i każdy ją poleca. Aby jednak nie ślęczeć godzinami nad tym zagadnieniem układamy pięć szybkich zdań do jednego słowa. W zależności od poziomu będą to inne przykłady. Ważne jednak, żeby były różnorodne, dziwne, a na dokładkę można użyć do nich ruchu, dla wzmocnienia efektu zapamiętywania.
Do gramatyki Weronika poleca metodę testowania. Na czym polega? Czytamy nowe zagadnienie, analizujemy, a następnie z głowy piszemy na pustej kartce to co udało nam się zapamiętać. Następnie sprawdzamy i poprawiamy ewentualne pomyłki. Dla wzmocnienia można spróbować jeszcze przed czytaniem nowego zagadnienia wypisać na kartce to co wiemy na dany temat. Może się okazać, że już coś mamy w naszej pamięci.
Ostatni punkt to słuchanie. Tu potrzebujemy mieć nagranie wraz z jego zapisem. To pozwoli nam na początku naszej drogi językowej odróżnić pojedyncze słowa. Potem może pomóc w mówieniu. Kiedy słuchamy nagrania możemy czytać po cichu transkrypt wraz z naszym audio. No i tekst pisany może nam także posłużyć do zaznaczania ciekawych zdań czy trudnych zagadnień.
Dla mnie metody te nie są nowe, ale wiem, że wiele początkujących osób może usprawnić swoje działania dzięki nim.
No i ostatni dzień czyli organizacja nauki. Tu mamy dwa kroki do podjęcia. Najpierw analizujemy swój dzień i wypisujemy wszystko co jest do zrobienia. Kiedy to już mamy, zabieramy się za przejrzenie naszego "materiału". Oczywiście pod kątem języka. Naukę wplatamy w dodatkowe czynności, na przykład podczas gotowania czy mycia podłóg słuchamy. Kiedy przyjrzymy się temu z uwagą to bez problemu uda nam się pogodzić wszystkie czynności.
Jak oceniam całość? Bardzo dobrze. Ciekawe tematy to jedno, natomiast Weronika starała się także odpowiadać na pytania w czacie, a nawet z dnia na dzień przygotowywała dodatkowe materiały jak chociażby książki o które były pytania. I wiadomo, że w 3 godziny ciężko o wszystkim powiedzieć (szczególnie jak się ma słowotok ;) ale i tak było warto. I kiedy będą następne webinaru zapiszcie się. Ja polecam.
Pierwszego dnia mówiliśmy o motywacji. Po długim wstępie (trochę za długim) szybko doszliśmy do zasadniczego tematu spotkania. I zaskoczona byłam konkluzją. Weronika przedstawiła motywację z innej strony niż robi to większość nauczycieli. Ważne było bowiem dotarcie do wnętrza zagadnienia i jego prawdziwego, pierwotnego podłoża.
Innym zaskakującym aspektem było pytanie:" Skąd się bierze motywacja do NIE uczenia się". Dla mnie to kluczowe pytanie w wielu kontekstach naszego życia. Odkrywcze i polecam o tym pomyśleć.
Drugiego dnia webinaru omawialiśmy trzy sposobów radzenia sobie z nauką. Pierwszy sposób na słówka, drugi na gramatykę i trzeci o słuchaniu w języku obcym.
Nauka słówek to szeroki temat. Metodę tworzenia zdań zna jednak wiele osób i każdy ją poleca. Aby jednak nie ślęczeć godzinami nad tym zagadnieniem układamy pięć szybkich zdań do jednego słowa. W zależności od poziomu będą to inne przykłady. Ważne jednak, żeby były różnorodne, dziwne, a na dokładkę można użyć do nich ruchu, dla wzmocnienia efektu zapamiętywania.
Do gramatyki Weronika poleca metodę testowania. Na czym polega? Czytamy nowe zagadnienie, analizujemy, a następnie z głowy piszemy na pustej kartce to co udało nam się zapamiętać. Następnie sprawdzamy i poprawiamy ewentualne pomyłki. Dla wzmocnienia można spróbować jeszcze przed czytaniem nowego zagadnienia wypisać na kartce to co wiemy na dany temat. Może się okazać, że już coś mamy w naszej pamięci.
Ostatni punkt to słuchanie. Tu potrzebujemy mieć nagranie wraz z jego zapisem. To pozwoli nam na początku naszej drogi językowej odróżnić pojedyncze słowa. Potem może pomóc w mówieniu. Kiedy słuchamy nagrania możemy czytać po cichu transkrypt wraz z naszym audio. No i tekst pisany może nam także posłużyć do zaznaczania ciekawych zdań czy trudnych zagadnień.
Dla mnie metody te nie są nowe, ale wiem, że wiele początkujących osób może usprawnić swoje działania dzięki nim.
No i ostatni dzień czyli organizacja nauki. Tu mamy dwa kroki do podjęcia. Najpierw analizujemy swój dzień i wypisujemy wszystko co jest do zrobienia. Kiedy to już mamy, zabieramy się za przejrzenie naszego "materiału". Oczywiście pod kątem języka. Naukę wplatamy w dodatkowe czynności, na przykład podczas gotowania czy mycia podłóg słuchamy. Kiedy przyjrzymy się temu z uwagą to bez problemu uda nam się pogodzić wszystkie czynności.
Jak oceniam całość? Bardzo dobrze. Ciekawe tematy to jedno, natomiast Weronika starała się także odpowiadać na pytania w czacie, a nawet z dnia na dzień przygotowywała dodatkowe materiały jak chociażby książki o które były pytania. I wiadomo, że w 3 godziny ciężko o wszystkim powiedzieć (szczególnie jak się ma słowotok ;) ale i tak było warto. I kiedy będą następne webinaru zapiszcie się. Ja polecam.
Komentarze
Prześlij komentarz